Kaip pasidaryti vežimą, kuriuo galėtum važiuoti ir toli, ir greit, o svarbiausia — be jokio vargo: nei laiko gaišti, kol pailsės arkliai, nei pačiam pedalus minti… Sėdi sau ir dairaisi… Turbūt šita svajonė ir paskatino žmones pabandyti pasikinkyti vežimą vėją.
Žinių apie pirmuosius bandymus panaudoti vėjo jėgą judėjimui sausuma turime iš XVII a. Juos pradėjo olandų matematikas ir išradėjas Simonas Stevinas. Olandija buvo turtinga jūrų valstybė ir garsėjo savo milžiniškais, patikimais ir didingais burlaiviais. Gyvendamas prie pat jūros Stevinas dažnai matydavo išplaukiančių burlaivių paradus, ir ką gali žinoti, ar ne tų didingų reginių daromas įspūdis paskatino pabandyti kaip nors iškelti burlaivį ant kranto ir priversti „plaukti” sausuma.
1600 metais Stevinas pasidarė ilgą valtį ant keturių ratų: du valties priekyje, du užpakalyje. Viduryje įtvirtino aukštą stiebą su bure. Valties-vežimo gale, kaip ir laivuose, buvo svertas, kuriuo galėjai vairuoti ratus. Pirmasis bandymas važiuoti „sausumos burlaiviu” baigėsi nesėkmingai — stiprus šoninis vėjo gūsis posūkyje apvertė šią keistoką transporto priemonę, o pats Stevinas nelaimės metu smarkial susižeidė.
Tačiau Stevinas, gabus matematikas (jis sugalvojo dešimtaines trupmenas), greitai surado klaidą savo ratinio „burlaivio” konstrukcijoje ir įrengė du
žemesnius stiebus su burėmis, padidino balasto svorį vežime, kuris ėmė šauniai riedėti, tvirtai laikydamasis ant ratų. Tais pačiais 1600 metais Stevino sensacingas savaeigis vežimas buvo pripažintas. Su 28 keleiviais per dvi valandas jis nuvažiavo 68 kilometrus ir pasiekė tais laikais negirdėtai didell vidutinį greitį net 34 kilometrus per valandą. Aišku, galima abejoti kronikų duomenimis, kurie, galimas daiktas, yra kiek pagražinti primityvus vežimas mediniais ratais gruntiniu keiiu važiuoja taip pasakiškai greit! Gal tuo metu buvo labai palankus stiprus vėjas, ir važiuota kietai suplūktu paplūdimiu po jūros atoslūgio? O gal tai susižavėjusio aprašinėtojo truputį hiperboliškai išreikštas entuziazmas… Kaip tcn bebūtų, dabar negalima abejoti, kad šis „burlaivis” tais laikais buvo didelis žingsnis į priekį. Žingsnis šių dienų automobilio link.
Stevinas buvo ne tik gabus išradėjas. Jo apskritai būla gana apsukraus žmogaus: sukūręs „sausurnos burlaivį”, įrengė ir reguliaria šios rūšies transporto liniją Scheveningen—Petten. Šias gyvenvietes Stevinas pasirinko todėl, kad kelias tarp jų ėjo pačiu pajūriu, o čia paprastai pūsdavo stiprūs reikalingos krypties vėjai.
XVII a. būta ir daugiau bandymų panaudoti kaip sausumos savaeigio vežimo variklį kuris galėjo būti pritaikytas krovinių pervežimui arba pavyzdžiui, Rusijoje buvo sukurtos ir žiemą išbandytos burinės rogės. Panašūs i Stevino „burlaivius” ekipažai buvo bandomi Anglijoje, Kinijoje… Tačiau apie šiuos bandymus beveik neišliko tikslesnių žiniu. Taigi Simono Stevino (1548-1610) „sausumos burlaivis” ir šiuo atžvilgiu laimingesnis už savo „brolius”.
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?